onsdag 3 oktober 2007

Pekingresa

Okej, då ska jag försöka plita ner lite mer om den där resan till huvudstaden. Allt kommer inte komma med och mycket kanske redan har skrivits av andra. Jag känner redan hur tråkigt detta kommer bli för er och mig. Nåväl.

Förra onsdan bar det alltså av mot Beijing. Med tåg. Ett långsamt tåg. Tiden på tåget fördrevs med middag, öl-vin-och-sprit drickande, reseplanering och lite sömn.

Mer än ett dygn senare var vi så framme i Peking. Efter en (av många skulle det visa sig) förvirrande taxiresa kom vi även fram till vårat hostel. Ett hostel som visade sig vara finfint!
Ni har redan kunnat se att vi var ute och åt på kvällen, anka och groda. Grejer det.
Sen var det redan fredag och vi bestämde oss för att ta oss till Muren. Hostelet fixade fram en minibuss inklusive en (halvt galen, men trevlig) förare som vi hyrde hela dagen. Efter tre timmars bilresa var vi framme vid muren, i Jinshanling. Därifrån hade vi fyra timmar på oss att gå en mil till Simatai, där minibuss och förare skulle vänta på oss.

Så vi började gå. Och fotografera. Och titta. Sen gick, fotograferade och tittade vi lite mer. I en mil. Ni ska förstå att en mil på muren inte är en vanlig mil. Det är upp och ner, ner och upp helavägen. Sen är det ju även fantastiskt, oerhört och grymt...häftigt!

Väl framme i Simatai var vi trötta i benen och avslutade vårt muräventyr med linbaneåkning, ner från muren och över nåt vatten, vidare till en båt som tog oss till parkeringen. Minibuss och förare väntade faktiskt på fem trötta men väldigt lyckliga och nöjda svenskar.

Fredagen var dock inte slut. Kvällen erbjöd en väldigt smaklig måltid på en italiensk restaurang, med efterföljande utgång.
Lördagen bjöd på shopping, som tyvärr var sådär bra. Efter att ha tjafsat och prutat med massa försäljare hela dagen lång blev kvällen lugn. En, inte så god, kinesisk middag och en glimt av Inter-Roma var vad lördagskvällen erbjöd.
På söndagen tänkte vi turista i Beijing och vara lite kulturella. Taxi till Himmelska Fridens Torg och sedan gå igenom förbjudna staden lät som en bra idé. Vi hoppade som vanligt in i två taxibilar, då dem vägrar ta fem personer och bestämde att vi skulle ses på torget. Världens största torg.

Så uppdelade i två vilsna grupper om två och tre personer gick vi omkring i folkmassan (kinesmassan kanske jag ska säga) och tittade in det enorma torget. Ganska mäktigt måste sägas. Vägen nedanför Mao-tavlan är sjufilig. I ena riktningen.
När vi (jag, elin & niklas) vandrade in i förbjudna staden var bland det första vi såg två vilsna svenskar med kinesiska flaggor i högsta hugg. De fem var återigen förenade och kunde fortsätta sin utforskning av Beijing. Tyvärr var förbjudna staden sådär rolig. Fin, men inte spännande.
Kvällen bjöd på god middag och lite utgång. Vi yrade runt efter J-O Waldners restaurang ett tag, men hamnade ganska snart på ett Thai-ställe där vi åt indisk(!) mat.
Måndagen blev lite utspridd. Först bar det av till besvikelsen, OS-stadion. Själva stadion var nog färdig, men runtomkring var det byggarbetsplats så långt ögat kunde nå.

Shopping stod sedan på agendan, men det gick inte att hitta något av värde tyvärr. På kvällen var vi lite kulturella och gick på kung fu teater. Kul att se, men långtråkigt emellanåt.

Och på tisdagen flög vi tillbaks till Hong Kong. Här sitter jag nu och känner att jag skriver skit.
För er som scrollat igenom inlägget snabbt räcker detta: Peking var grymt kul, ni måste verkligen åka dit. Muren var bland det häftigaste jag någonsin sett och värt hela resan. Åk och kolla!