lördag 8 september 2007

Hybrisinlägg klockan halv två på ett mycket varmt studentrum

Sådär, äntligen online mina vänner!

Så mycket att dela med mig, så lite tid och energi att skriva ner allt. Men jag ska göra mitt bästa för att ge er en bild av min vistelse så här långt och även av staden Hong Kong.

Det som hänt sen sist är i stort sett att vi har flyttat in på skolan och dess fina (men väldigt stora och backiga) Campusområde.

Förra veckan bodde vi i ett tillfälligt boende och dagarna ägnades åt information om allt ifrån sportaktiviteter till hur fan man egentligen söker kurser. Viss information angående internetanslutningen gavs också, vilket dock hjälpte föga för min del..

I desperation över att inte kunna uppdatera denna fabulösa blogg började jag skriva ner vad vi egentligen hade gjort sedan vi anlände till HK. Så jag kan i alla fall bjuda på en resumé över några dygn under första veckan här:

Fredag 24/8 -
En fullspäckad dag! På förmiddagen tog vi KCR (pendeltåget som länkar samman New Territories med Kowloon) till Universitet för att titta lite. Det som mötte oss var sol, värme, skog och…backar! Vi hittade dock en buss nere vid tågstationen som gick upp till campusområdet. Efter att gått av bussen och irrat omkring ett bra tag i detta regnskogs-campus var vi svettiga, trötta och varma, vilket även handläggaren, som vi till slut fick tag på, konstaterade.

Efter att gått(!) tillbaks till tågstationen åt vi en mindre god lunch där. Beställde en nudelsoppa av misstag. Ett tips: ät helst inte nudelsoppa.

Efter den fattiga lunchen bar tåget oss till en station, där vi gick av och hoppade på en minibuss som i sin tur skumpade fram till Sai Kung, som är en liten fiskeby på östra sidan av N.T. I Sai Kung träffade vi en liten kinesisk krutgumma som inte pratade någon engelska. Med hjälp av några tolkande locals lyckades vi hyra tanten. Och hennes båt. Båten körde hon med bravur ut till en ö och dess strand, Hap Mun Bay ,där vattnet var klart och badbart. Ett badshorts-köp senare låg vi i vattnet och plaskade en stund, sen vinkade vi in tanten och båten till stranden och åkte tillbaks.

Väl tillbaks på hostelet insåg vi att det var fredag och en utgång skulle sitta på sin plats. Sagt och gjort, på med skjortorna och iväg. Nära hamnen i Tsim Tsa Tshui (Kowloon) ligger det en skyskrapa (såklart). Högst upp finns en bar. Där satt vi och sippade i oss Mojitos och tittade lite på den tråååkiga utsikten över Hongkong-öns skyline.

När Mojiton var slut och en tjock engelsman skymde utsikten bestämde vi oss för att prova på ytterligare ett färdmedel, nämligen taxi. Så i vänstertrafik färdades vi genom nån tunnel, över till ön och slutligen SoHo (South of Hollywood Road, that is). Linus hade fått tips om en bar, som skulle vara bra och även tillhandahålla utsökta Daiquiris. Problemet var att baren inte hade någon skylt, utan ingången var som vilken trädörr som helst längs gatan. Men efter lite gissningar och frågande hittade vi baren, Feather Boa. Och nog var (jordgubbs) Daiquirin god (och stark!) alltid!

Natten avslutades med taxifärd tillbaka till Kowloon, där resans första Mc´donaldsbesök avklarades. Två trötta, kanske lite fulla, men väldigt nöjda unga herrar somnade gott i syndets näste: Chung King Mansions. (Och vad det är, det är ett kapitel för sig!)

Lördag 25/8 - lite dagen efter sådär. Vaknade sent, Linus vaknade dessutom med kass mage. Vi begav oss ut för att leta efter en kamera, som jag även hittade och köpte i Central. Därefter vila på Hostelet och eftersom Linus mådde skit (faktiskt inte (enbart) bakfylla) så begav jag mig ut för att hitta mat på kvällen. Gick runt och provade kameran och kollade lite affärer. Stannade till slut på en irländsk pub, där en hamburgare, öl och lite engelsk fotboll smakade mycket bra.

Söndag 26/8 - Bad i Kowloon Park. Först frukost på ett internet café, så vi fick lite gratis surf. Sedan en sväng mot Kowloon Park, där vi hittade en poolanläggning. Dagen till ära gassade solen och smoggen var för tillfället borta, så ett poolbad tillsammans med massa kineser var inte så dumt.

--------

Och på måndagen flyttade vi till skolan! Därefter har tiden till att skriva varit knapp och jag har delvis varit utan ström och helt utan internet.

Bloggen ligger alltså sisådär två veckor efter. Men jag ska försöka komma ikapp under helgen. Nu ska det sovas, imorgon bär det nämligen av till Kina!